Minibus fragter skolebørn fra Aalborg Øst, Klarup, Storvorde og Mou til Egense Friskole

Det er ingen hemmelighed, at Egense Friskole ligger midt i Egense by tæt ved kysten. Ej heller, at de offentlige muligheder for transport til Egense ikke er specielt gunstige. Hvis du derfor bor i en af oplandsbyerne til Aalborg som f.eks. Mou, Storvorde eller Klarup og du arbejder i Aalborg eller tæt derved, så kan det være svært at få logistikken morgen og eftermiddag til at fungere, hvis ens barn skal gå i Egense Friskole.

"...Egense Friskole kan noget særligt med fællesskab og tryghed, der kan have stor gavn for børn, der godt af ro og fordybelse, når de skal lære noget. Det kan Egense Friskole - og så skal sådan noget som dårlige busforbindelser ikke stå i vejen."

- Tina Andersen, næstformand for Egense Friskole & Naturbørnehus' bestyrelse

Personalet og skolebestyrelsen på Egense Friskole er helt klar over transportudfordringerne til skolen og det har derfor længe været et ønske at skaffe en nem transport-mulighed for skoleelever fra de omkringliggende byer til Egense.

Minibussen har plads til 9 personer inkl. chaufføren og kan køres af alle med B-kørekort

"Vi har lærere, der frivilligt fragter skoleelever til Egense Friskole for forældre, der gerne vil have deres børn til at gå i skolen, men ikke har mulighed for selv at fragte dem frem og tilbage, fordi de ikke skal den vej, når de tager på arbejde" fortæller Tina Andersen, som er næstformand for Egense Friskole & Naturbørnehus' bestyrelse. "Det er ildsjæle, vi har ansat, som VIL skolen og som ikke kan bære i deres hjerte, at transportvanskeligheder i i udkanten af Aalborg Kommune, skal afholde elever fra at få den rette skolegang for dem. Egense Friskole kan noget særligt med fællesskab og tryghed, der kan have stor gavn for børn, der godt af ro og fordybelse, når de skal lære noget. Det kan Egense Friskole - og så skal sådan noget som dårlige busforbindelser ikke stå i vejen."

Skolelederen kører selv skolebussen

Artur Stryjak, der har været ansat som skoleleder for Egense Friskole siden februar 2023, har arbejdet hårdt for at finde en løsningen på de vanskelige transportmuligheder og det har resulteret i indkøbet af en minibus med plads til 9 personer i alt. Det er skolelederen selv, der vil køre bussen og samle skoleelever op på vejen til Egense.

Artur Stryjak, Egense Friskoles skoleleder, kører selv skolebussen om morgenen

"Artur er en gave til Egense Friskole og der er sket store fremskridt for skolen, siden han trådte til i februar", fortæller Tina Andersen. "Han har indført konceptet 'playful learning' på skolen, hvor børnene lærer de gængse ting, man skal kunne, men igennem et virkelighedsnært princip og skolens facade har b.la. fået et ansigtsløft - igangsæt af Artur og gennemført af ham i samarbejde med en række driftige forældre, som vil skolen lige så meget som han vil. Og nu har vi også fået vores egen transportmulighed til skolen."

"Artur er en gave til Egense Friskole og der er sket store fremskridt for skolen, siden han trådte til i februar."

- Tina Andersen, næstformand for Egense Friskole & Naturbørnehus' bestyrelse

Bussen kører fra Aalborg Ø.-Klarup-Storvorde-Mou til egense hver morgen og retur om eftermiddag

Der er flere skolelukninger på tegnebrættet i Aalborg Kommune lige nu og Egense Friskole vil gerne tilbyde sig som en mulighed for de forældre, der ønsker en tryg og nærværende skolegang for sine børn. Derfor har skolen lagt minibussens rute med sin begyndelse i Aalborg Ø ved Tornhøjcentret. Derefter kører den videre til Klarup, dernæst til Storvorde, via Mou for til sidst at ende ved Egense Friskole.

Oversigt over minibussens rute

Morgen - og eftermiddags-DUS i Klarup

Fordi det kan være vanskeligt at få logistikken til at fungere for mange børnefamilier i oplandet til Aalborg, har Egense Friskole etableret et samarbejde med FDF Romdrup Klarup på Romdrupvej i Klarup. Her holder minibussen en længere pause på sin morgen-tur, hvor elever kan møde ind fra kl. 7:00-7:30. Det giver forældre i området en mulighed for at tilpasse egen transporttid med barnets.

Kl. 7:30 kører bussen mod Storvorde, hvor den samler elever op ved Storvorde Bageri og efterfølgende kører den mod Mou, hvor den henter børn ved Mou Hotel. Til sidst kører den til skolestart i Egense.

Når skoledagen slutter i Egense, kører Artur bussen med skolelever retur ad samme rute. I Klarup venter dog en eftermiddag med DUS-ordning i FDF Romdrup-Klarup, hvor der vil være forskellige aktiviteter med Artur. Her kan børnene hentes, når det passer med forældrenes arbejdstider.

Hvis du er interesseret i at høre mere om ruten eller mere om Egense Friskole, er du velkommen til at kontakte skoleleder Artur Stryjak på tlf. 29 89 72 43 eller på as@egefrisk.dk