Egense naturbørnehus

Børnehave og vuggestue i samme hus

egense naturbørnehus

Egense Naturbørnehus er placeret midt i Egense by på Bådebyggervej 5. Huset rummer både børnehave og vuggestue i samme bygning. De to afdelinger er dog fysisk opdelt i hver sin afdeling med fælles køkken og toiletfaciliteter og puslepladser. Begge afdelinger tilbringer meget tid sammen, men vi prioriterer også dagligt tid hver for sig.

En af de værdier, som vi vægter rigtig højt er naturen, som vi mener, giver de bedste forudsætninger for at stimulere barnets hele udvikling

skyttegården

Vi råder over en overdækket og aflukket terrasse, der fungerer som vuggestuens udendørs base. Den kalder vi for 'Skyttegården'. Her er sandkasse, sansegynge, mudderkøkken, scootere, lille rutsjebane og vippe.

legehaven

'Legehaven' er vores store legeområde med en stor græsplæne. Her leger vi, kravler, gynger, løber, hopper og hygger os. Vi har forskellige træer, som deler pladsen op og vi har også tre små legehuse.

frugthaven

I den del af vores store udendørsområde har vi en stor mængde frugttræer, hvor vi høster æbler, pærer, blommer, mirabeller, blåbær og solbær. Børnene er med til at gøre haven klar, når foråret banker på og de lærer her om, hvor vigtigt det er at passe på naturen og de dyr der lever i den.

bålpladsen

Tæt ved vores børnehus har vi en bålplads, hvor vi ofte har gang i bålet og laver popcorn, pandekager og andet lækkert. Børnene bliver præsenteret for begrebet fra-jord-til-bord og de er også med til at passe vores højbede i samme område, der rummer blomster og vilde græsarter.

Leder i børnehuset

Camilla Vich Rasmussen