​Det faglige på Egense Friskole

Her kan du læse om Egense Friskoles tiltag
indenfor specialundervisning

Specialundervisning på egense friskole

Hvis vi vurderer, at en elev vil have gavn af ekstra støtte i nogle fag, vil vi

samråd med elevens forældre, kontakte Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i Aalborg Kommune. PPR er en rådgivningsenhed, der yder faglig vejledning til skoler med henblik på at skabe inkluderende børnefællesskaber.

I samarbejde med PPR søger vi støtte til eleven i de fag, hvor det er nødvendigt. Det betyder, at vi kan have en ekstra lærer tilknyttet de fag, hvor eleven har behov for mere hjælp.

Hvor meget hjælp kan eleven få?

Der er mulighed for ekstra støtte til eleven i op til 12 lektioner pr. uge. Har eleven yderligere behov for støtte, kan vi som friskole søge hjælp flere timer om ugen, men forlader eleven skolen, er det sandsynligt, at han eller hun skal videre på en specialskole. I en folkeskole vil det nemlig ofte ikke være muligt at søge støtte til mere end de 12 lektioner ugentligt.

At være SPS elev på Egense Friskole

​SPS står for Special Pædagogisk Støtte. Børn er forskellige og har forskellige behov. Nogle elever har behov for støtte af en lærer i et fag, men en SPS elev kan også være én, der testes ordblind og så kan vi søge om hjælpemidler i form af computer med AppWriter (eller lign) til denne elev.

Der er derfor flere muligheder for at hjælpe de elever, der har brug noget ekstra.

​På Egense Friskole har vi små klasser, få børn, få kendte voksne og vi bruger piktogrammer i dagligdagen, som overskueliggør hverdagen for elever, der har brug for meget struktur.

Du kan læse mere om reglerne for støtte til specialundervisning på friskoler på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside om SPS - Specialpædagogisk Støtte.

Kontakt os, hvis du vil høre mere

Hvis du gerne vil høre mere om mulighederne for specialundervisning på Egense Friskole, så kan du kontakte skoleleder Artur Stryjak via as@egenfrisk.dk eller tlf. 26 82 95 74.