Om ​Egense Friskole

Hvad er en friskole?

Et alternativ til den traditionelle folkeskole

Friskoler er grundskoler, der kan tilbyde undervisning for børn fra børnehaveklassen til 10. klasse.

Fællesskabet og trivslens skole

Børn er forskellige og udvikler sig i forskellige tempi og derfor giver friskolerne et alternativ til forstillingen om, at alle børn er ens.

Egense Friskole bygger på følgende værdier:

Vi har tid til den enkelte elev

Skolen er et alternativ til de kommunale skoletilbud og er en selvejende institution, der drives af en forældrevalgt skolebestyrelse. Vi har færre elever i klasserne, end der traditionelt er på en folkeskole og lærerne har dermed mere tid til den enkelte elev.

En friskole sætter selv rammerne

At være en friskole giver rum til at kunne gøre det, der giver mening og værdi for børnene. Vi sætter selv rammerne for undervisningen ud fra vores værdier. Blandt andet derfor har vi tidlig sprogstart i  Egense friskole og allerede i 0. kl. begynder eleverne at lege med det engelske sprog. Herudover underviser vi i dansk ud fra Alakalær princippet og vi vægter en aktivitet som Morgensamling for hele skolen højt.

Reglerne for en friskole

Friskoler er underlagt friskoleloven, som siger, at friskoler skal stå mål med undervisningen i folkeskolen. Der skal endvidere føres tilsyn med skolerne. Det er der forskellige måder at gøre på. Langt de fleste vælger en løsning med en certificeret tilsynsførende. Det gør Egense Friskole også. Se vores seneste Tilsynserklæringer.

Evaluering af elevernes udbytte af undervisningen

Selvom en friskole selv sætter rammerne for sin undervisnings, skal skolen regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, om sit syn på elevernes udbytte af skolegangen.Herudover skal skolen, som led i undervisningen, løbende foretage evaluering af elevernes udbytte.

Læs mere om, hvordan vi evaluerer undervisningen på Egense Friskole.