​Det faglige på Egense Friskole

Tidlig sprogstart

Sprogundervisningen på Egense Friskole
begynder allerede i 0. kl.

vores elever lærer engelsk fra 0. klasse

På Egense Friskole arbejder vi med tidlig sprogstart. Allerede i 0. klasse begynder eleverne at lege med det engelske sprog og fra 4. klasse starter eleverne med tysk

tidlig sprogstart gavner eleverne på lang bane

Vi oplever, at børnene synes, det er sjovt at lære et andet sprog, og det at de “snuser” til sproget i de tidlige klasser gør, at de senere hen har nemmere ved at tilegne sig fremmedsprog.

Forsøg fra Brøndby Strand Skole viser en i evalueringsrapporten,'TESS, Tidlig engelsk sprogstart - et udviklingsprojekt på Brøndby Strand Skole 2004-2011', at tidlig engelsk sprogstart har gavnlig effekt.

I en 4. klasse på Brøndby Strand Skole har eleverne haft engelsk på skoleskemaet, siden de startede i 0.klasse.

Eleverne opfylder ikke alene trinmålene for 4. klasse, deres intonation, selvtillid og sproglige forståelse er også mærkbart bedre end i parallelklassen, der først fik engelsk i 3. klasse

Egense Friskoles engelskundervisning varetages af Tania Viljoen (TV), der oprindeligt stammer fra Kent i England.

Tania har fokus på at børnene i de tidligere klassetrin lærer nogle få ord og har mange gentagelser. De lærer sproget gennem leg, små videoer og små spil. På 3-4 klassetrin begynder hun at introducere eleverne for basal grammatik.

Lær engelsk mens du danser

Udover at undervise friskolens elever i engelsk, underviser Tania også i skolens fritidstilbud Egense Danseklub, som hver tirsdag kl. 14:00, foregår i Egense Forsamlingshus. De elever, der modtager danseundervisning, får øvet deres engelsk yderligere, når de instrueres i dans, da meget af instruktionen foregår på engelsk.

Selvfølgelig slår Tania over i dansk, hvis der er noget, som eleverne ikke forstår og det er IKKE en forudsætning, at eleverne kan tale engelsk, inden de begynder hos Egense Danseklub.

Men at deltage aktivt på et andet sprog end dansk, mens man fokuserer på en fysisk aktivitet som dans, skaber et sprogligt læringsrum, som gavner elevernes udvikling, uden at de opdager, at de faktisk udtrykker sig på engelsk. Det engelske opstår naturligt for dem.

Det er 'learning by doing' og unikt for Egense Friskole.