formål og overordnet tilgang
Børnehaveklassen på Egense Friskole har som formål at lægge fundamentet for en alsidig udvikling hos hver enkelt elev. Dette opnås gennem udfordringer, der stimulerer nysgerrighed, videbegær, og skaber lyst til læring, samtidig med, at eleverne bliver fortrolige med skolemiljøet.
Overordnet tilgang til undervisningen i børnehaveklassen
Undervisningen fokuserer på at skabe sammenhæng mellem overgangen fra hjem og dagtilbud til skolen samt mellem børnehaveklassen og de efterfølgende klassetrin og skolefritidsordning (Fritter).
Leg og Playfull Learning udgør et centralt element, vægtet på legens egenværdi og læring gennem leg og legelignende aktiviteter. Undervisningen tager udgangspunkt i at videreudvikle elevernes færdigheder, viden og erfaringer fra familie, dagtilbud og fritid. Samtidig fokuserer vi i legen på trivsel og fællesskab blandt børnene.
Undervisningsmetoder og -midler
Dansk: Egense Friskole underviser i overensstemmelse med Molevitten-materialet. Molevitten er et nyt dansksystem til indskolingen fra 0. klasse til 2. klasse, som består af to spor: et læsespor og et litteraturspor.
Matematik: Egense Friskole bruge KonteXt+ materialet i børnehaveklassen. KonteXt+ 0 er en helt ny moderne udgave til børnehaveklassen. Den tidligere struktur og ide bag systemet er bevaret, men elevbogen indeholder flere nyheder. På baggrund af de erfaringer, der har været med den gamle udgave og ny forskningsviden om fx børns tidlige talforståelse, har vi ændret elevbogen således, at hvert kapitel nu indledes med værksteder og opgaverne er en blanding af de tidligere opgaver, men med justeringer og supplerende tiltag samt helt nye opgaver.
Udover grundbøgerne bruger vi hæfter som Legeøgen, matematikfessor, “Lær at tælle med Bobber Bjørn”, vi bruger også lejlighedshæfter omkring jul, påske og andre aktiviteter. Det sikrer en bred og helhedsorienteret tilgang til undervisningen i børnehaveklassen.
Opfølgning og forældresamarbejde
Der er regelmæssige opfølgningsmøder mellem lærere og forældre for at dele viden om elevernes udvikling og trivsel. Forældresamarbejdet omfatter også information om undervisningens indhold og pædagogiske tilgange samt muligheder for forældreinvolvering.
Trivsel på Egense Friskole
På Egense Friskole i børnehaveklassen er trivsel i højsædet. Med små klasser på op til 10 elever i børnehaveklassen skabes et nært og trygt læringsmiljø, hvor den personlige kontakt er i fokus. Eleverne har tætte relationer med få lærere og pædagoger, hvilket skaber gode betingelser for en positiv og støttende atmosfære.
Modtagelsen begynder allerede kl. 7.30, hvor lærerne er tilgængelige for at sikre en rolig start på dagen. Den tidlige kontakt med læreren styrker både elevernes og forældrenes følelse af tryghed og tilhørsforhold.
Undervisningen på Egense Friskole er præget af Playful Learning, hvor legende tilgange understøtter både trivsel og læring. Dette skaber en engagerende undervisning, hvor børnene ikke kun lærer, men også oplever glæden ved at udforske og fordybe sig i stoffet.
Den lille klassestørrelse og fokus på relationer skaber et miljø, hvor både lærere, pædagoger, og elever kender hinanden godt, hvilket styrker samarbejdet og bidrager til en harmonisk skolegang for børnehaveklassen på Egense Friskole.
Evaluering
Elevernes udvikling evalueres løbende baseret på de opstillede kompetencemål.
Lærere anvender forskellige metoder, herunder observationer og dialog med eleverne for at sikre en individuel og helhedsorienteret vurdering. Dette danner grundlag for tilpasning af undervisningen og støtte til elevernes fortsatte udvikling.
Egense Friskole forpligter sig til at skabe et inkluderende, stimulerende og udviklende læringsmiljø for børnehaveklassen, hvor elevernes trivsel og læring står i centrum.
Vil du høre mere om børnehaveklassen 2024/2025?
Tag en snak med Egense Friskoles leder Artur Stryjak, på tlf. 26 82 95 74 eller via as@egefrisk.dk