Playful Learning-konceptet er kommet til kystbyen Egense

Første februar 2023 varslede nye tider for Egense Friskole & Naturbørnehus, hvor Artur Stryjak netop er blevet ansat som ny skoleleder. Arturs legende tilgang til undervisning er allerede blevet demonstreret for elever, forældre og ansatte, på hans første arbejdsdag. Han inviterede nemlig alle til 1,5 times leg og bevægelse på udendørsarealerne.

Playful Learning i Egense

Foto: Playful Learning-konceptet er introduceret til Egense Friskole & Naturbørnehus af nyansat skoleleder Artur Stryjak (yderst til højre)

“Jeg ønsker, at vi kan udnytte den fantastiske lokation, skolen ligger på, til at skabe en mere legende tilgang til læring, hvor man ikke er så bundne af det traditionelle klasselokale.”

- Artur Stryjak,

nyansat skoleleder Egense Friskole & Naturbørnehus

Når Artur netop vælger at starte sin første arbejdsdag på Egense Friskole & Naturbørnehus med at invitere til leg og bevægelse, er det for at vise den nye retning som institutionen er ved at udvikle sig i. Den nye retning er nemlig inspireret af Playful Learning teori, som er en ny tankegang indenfor undervisning, som skal fremme børns kreative, eksperimenterende og legende tilgang til verden.

Playful Learning skal styrke børnene på Egense Friskole & Naturbørnhus' livslange lyst til at lære og konceptet er udviklet af professionshøjskoler i Danmark og LEGO.

Det er målet, at friskolen skal fremme en mere legende tilgang til børns udvikling, læring og trivsel”

- Artur Stryjak,

nyansat skoleleder Egense Friskole & Naturbørnehus

Selvom dagen startede regnfuldt, brød solen hurtigt frem, og alle morede sig med de gamle lege. Store som små fik hurtigt varmen i kroppen, da der blev kæmpet, løbet, hoppet og sunget.

En friskole sætter selv rammerne for undervisningen

En friskole er et alternativ til de kommunale skoletilbud og Egense Friskole & Naturbørnehus er en selvejende institution, der drives af en forældrevalgt bestyrelse. Skolen har færre elever i klasserne, end der traditionelt er på en folkeskole og lærerne har dermed mere tid til den enkelte elev.

Egense Friskole & Naturbørnehus sætter selv rammerne for undervisningen ud fra skolens værdier. Blandt andet derfor arbejdes der med tidlig sprogstart i Egense friskole og allerede i 0. kl. begynder eleverne at lege med det engelske sprog. Herudover undervises i dansk ud fra Alakalær princippet og en aktivitet som Morgensamling for hele skolen vægtes højt.