Artur Stryjak er ansat som ny skoleleder ved Egense Friskole pr. 1. feb. 2023.

Artur Stryjak er ansat som ny skoleleder ved Egense Friskole pr. 1. februar 2023.

Artur Stryjak er uddannet indenfor idræt, oplevelsesledelse og folkeskolelærer. Han har baggrund som højskolelærer på Gerlev Idrætshøjskole, hvor han arbejde som lærer i 8 år. Efterfølgende overtog han den daglige ledelse af Gerlev Legepark og har været med til at videreudvikle stedet til et driftsdygtigt uddannelsessted med navn Gerlev Center for Leg og Bevægelse.

Siden 2019, hvor hans familie rykkede til Aalborg-området, har han arbejdet, som lærer på UCN og FGU Aalborg.

fælles fodslag og vision for egense friskole

Med udgangspunkt i skolens værdier vil Artur gerne videreudvikle skolens pædagogisk sigte, så skolens profil kan blive endnu skarpere.

Han vil initiere en proces omkring formulering af skolens didaktiske principper. Principper, som en institution kan navigere efter, for at skabe de bedste betingelser for læring. Principperne skal udvikles sammen med personalet og skal skabe et fællesfodslag for al undervisning på Egense Friskole og Børnehus.

Playful Learning

Artur vil tage udgangspunkt i begrebet 'Playful Learning.' Leg og legens mangfoldigheder har gavnlige effekter for børnenes læring, trivsel og motivation. Skoledagen skal give eleverne følelsen af begejstring og små succeser hver eneste dag. De gode historier må gerne dokumenteres og fortælles videre.

Det må godt være sjovt at gå i skole! Leg er et vigtigt element i børnenes udvikling og læring. Gennem leg lærer vi at omgås socialt med hinanden og dermed trives sammen, men legen kan også hjælpe med at skabe spændende undervisningssituationer med plads til forundring, fordybelse og variation.”

- Skoleleder Artur Stryjak

Legende tilgang til undervisning er at turde udforske det ukendte og lære at begå fejl i processen. Det gælder både lærere og elever. Det er det, som gør os nysgerrige og fremmer motivationen til at finde nye løsninger som virker. Praksisorienteret undervisning og legende tilgang til undervisning er fundamenterne i Arturs undervisningsstil.

Skolen som et mødested

Arturs vision er, at Friskolen og Naturbørnehuset i Egense er mere end blot første trin i uddannelsessystemet. De er en kapacitet til at blive byens samlingspunkt hvor ting sker og hvor vi mødes på tværs af aldre. Han vil derfor gerne arbejde sammen med byens frivillige sjæle om at udvikle byen til gavn for lokalområdet.

Kontakt gerne Artur, hvis du vil høre mere om skolen eller børnehuset. Han kan kontaktes på as@egefrisk.dk

og tlf. 29897243

Tak til konstitueret skoleleder Signe Hassing Askehave

Artur Stryjak efterfølger skoleder Signe Hassing Askehave, der har været konstitueret siden 2022. Signe overtog stillingen efter Sanne Froberg.

Signe, der inden sin konstituering, var ansat som dansk-lærer på skolen, har været en empatisk, omstillingsparat, ansvarsfuld og dedikeret skoleleder i sin varetagelse af jobbet.

Signe Hassing Askehave

I midten af februar måned 2023 skal Signe på en velfortjent barselsorlov og vender bagefter tilbage til skolen i jobbet som lærer.

Skolebestyrelsen takker Signe for hendes store arbejde, engagement og samarbejde med den forrige og den nuværende bestyrelse.